Pamiętaj o tym, zanim stworzysz swój pierwszy ranking

Styczeń 14, 2016 by in Blog tags: ,

Baw się możliwościami, jakie Ci daje rankinguje.pl – ułóż ranking, sugerując się garściami dobrych rad od zaprzyjaźnionych wyjadaczy w dziedzinie pisania. Dzięki nim Twój ranking będzie jeszcze lepszy!

Jak przygotować dobry ranking

1. Przyciągnij uwagę czytelników

 

Prowadzisz bloga albo portal internetowy? A może wcale jeszcze nie tworzysz treści dla szerszej publiczności, ale za to udzielasz się w mediach społecznościowych i na forach? Jeśli dalej chcesz dzielić się swoją wiedzą i punktem widzenia z innymi, dowiedz się, jak stworzyć wartościowy tekst, który statystycznie zyska więcej czytelników niż zwykły ciąg liter…

Kluczem do przyciągnięcia oka odbiorcy są bowiem liczby i bulety, czyli wylistowania. To one skupiają na sobie większą uwagę niż sam tekst, o czym powie Ci każdy doświadczony dziennikarz lub copywriter.

 

2. Stwórz lapidarne opisy

Przygodę z wyżej wspomnianymi trikami zacznij od stworzenia rankingu, który świadczy o Twojej eksperckiej wiedzy i zgłębieniu przedmiotu zainteresowań. Zadajesz sobie teraz pytanie: „od czego zacząć?”

Najlepiej od znalezienia tematu. Kiedy już zdecydujesz, o czym chcesz pisać, wypisz pozycje, które mają się znaleźć w rankingu i uzasadnij wybór każdej z nich w kilku słowach – krótko i zwięźle, nikt nie chce czytać w listach elaboratów.

Skracaj wyrażenia, zamiast „dokonać wyboru”, pisz „wybrał”. Pamiętaj też, by Twoje opisy zawierały aktywne czasowniki, dzięki czemu staną się dynamiczne i przyjemniejsze w odbiorze, unikaj więc statycznych czasowników jak „być”. Na koniec nie zaszkodzi, gdy do tych konkretnych, zwięzłych wyjaśnień dodasz odrobinę humoru – to zawsze dobrze się czyta.

 

3. Wymyśl hipnotyzujący nagłówek

 

Następnie ułóż hipnotyzujący nagłówek z obowiązkową liczbą, np.: „10 najpiękniejszych miejsc na podróż poślubną”. W opisie rankingu koniecznie rozwiń go, wyjaśniając, dlaczego tak uważasz, np. poprzyj swoją tezę dowodem: „na podstawie opinii nowożeńców, znalezionych na najpoczytniejszych portalach turystycznych”. Wtedy Twój ranking stanie się jeszcze bardziej wiarygodny. Bo mimo że tworząc go, kreujesz się na eksperta, nigdy, ale to NIGDY nie zaszkodzi, gdy również sam powołasz się na innych specjalistów w temacie.

O tym, jak ważny jest tytuł, bo to on decyduje, czy czytelnik przeczyta cały tekst, świadczą słowa ojca reklamy, Davida Ogilvy’ego: „Średnio pięć razy więcej osób czyta nagłówek niż treść tekstu. A więc po napisaniu nagłówka wydałeś już 80 centów z jednego dolara”.

Nagłówek Twojego rankingu przyciągnie jeszcze większą uwagę, jeśli będzie zawierał magiczne słowa takie jak „teraz”, „nowość”, „sekret”, „za darmo”, „podstawowy”, „łatwy”, „praktyczny” odmienianych przez wszystkie przypadki, np.: „7 decyzji, które musisz podjąć JUŻ TERAZ, by za 10 lat cieszyć się dobrym zdrowiem”.

 

4. Podsumuj sferę tekstową

Pamiętaj, że Twój ranking odzwierciedla Twoje zainteresowania, dlatego jeśli masz ochotę napisać np. „5 błędów, które popełniasz podczas mycia zębów, a nawet o tym nie wiesz” – zrób to koniecznie! Rankingi nie muszą być przeintelektualizowane, mają być przede wszystkim frapujące! A jeżeli są jeszcze dodatkowo użyteczne – tym lepiej!
Podsumujmy: idealny ranking (i w ogóle jakikolwiek tekst) czyta się jeszcze lepiej, gdy jest:
interesujący, mówi o czymś nowym, poparty jest czyimś doświadczeniem, … a nawet badaniami /statystykami, jest pożyteczny i nie brakuje mu humoru.

Tekst już gotowy?

Pamiętaj, że w każdej chwili możesz go edytować, więc nie martw się, jeśli o czymś zapomniałeś. Perfekcja wymaga czasu, a błędów nie popełnia tylko ten, kto nic nie robi.

 

5. Dobierz odpowiednie ilustracje

A teraz pora na dodawanie obrazków. Każda pozycja w rankingu powinna zostać ozdobiona formą graficzną ilustrującą tekst. Treści ze zdjęciami, infografikami, grafikami itp. łatwiej się czyta, lepiej rozumie, ale przede wszystkim kolorowe obrazki sprawiają, że na ich widok aż o 80% chętniej zajrzymy do tekstu, jak uważają autorzy The Persuasive Properties of Color. W końcu większość z nas to wzrokowcy, a „ jeden obraz jest wart więcej niż tysiąc słów”, jak mówi stare chińskie przysłowie.

Rankinguje.pl daje Ci możliwość dodania obrazka z dysku albo w formie linku prosto z internetu.

Uwaga! Pamiętaj jednak o tym, żeby mieć zgodę autora na obrazek, który pożyczasz z jego strony. Jeśli uważasz, że to za wiele zachodu i nie wiesz, skąd wziąć legalnie darmowe grafiki i zdjęcia, zajrzyj na librestock.com.

 

6. Dopieść swój profil

Kiedy już zrobisz swój własny ranking, nie zapomnij o uzupełnieniu swojego profilu, żeby każdy odbiorca dowiedział się, kto jego autorem tego świetnego zestawienia. Wymyśl swój nick, a jeśli masz ochotę, podaj adres Twojej strony www wraz z URL (http://) oraz opisz siebie w kilku słowach.

Jeśli jesteś blogerem, nie będziesz mieć z tym z pewnością problemu, jeśli nie – po prostu napisz, co lubisz robić. Jeśli nałogowo oglądasz filmy, naturalne jest, że będziesz tworzyć rankingi o nich. Z Twojego opisu będzie jasno wynikać, że znasz się na tym, o czym piszesz – wtedy stajesz się jeszcze bardziej wiarygodny, a o to przecież chodzi!
Na koniec nie zapomnij o dodaniu swojego zdjęcia lub jakiegoś innego obrazka z Twoim awatarem. Na profile z obrazkiem / zdjęciem zagląda więcej osób.

 

I jak? Gotowy na podbój kosmosu? Czy podane rady wydają Ci się pożyteczne? Jeśli uważasz, że nie wyczerpaliśmy tematu, podziel się swoimi uwagami w komentarzach.

About the Author:
Entuzjasta nowych technologii, od zawsze związany z branżą IT. Z wykształcenia i zamiłowania informatyk z sercem po stronie e-biznesu. Absolwent nowoczesnego marketingu nieustannie podnosi swój warsztat w kolejnych projektach internetowych. Prywatnie mąż i ojciec, z predylekcją do komiksów z Batmanem, grami tymi na planszy i elektronicznymi oraz gotowaniem.

Leave a Comment!

You must be logged in to post a comment.